
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟
مفاهیم و کاربردها
اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها
(Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بیسیم و مدرن
به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف
ما است.
تاریخچه اینترنت اشیاء
ریشه عبارت «اینترنت اشیاء»
کِوین اَشتون (Kevin Ashton)، یکی از بنیانگذاران
مرکز شناسایی خودکار (Auto-ID) در دانشگاه MIT ایالات متحده، نخستین کسی بود که عبارت
«اینترنت اشیاء» را در ارائهای برای شرکت پروکتر و گمبل (P&G) -شرکت چندملیتی
کالاهای مصرفی واقع در ایالت اوهایو- در سال1999بهکار برد. اشتون، بهمنظور
آگاهکردن مدیران ارشد P&G از سامانه بازشناسی
با امواج رادیویی (RFID)، ارائهی خود را
«اینترنت اشیاء» نام نهاد. اشتون میخواست روند تازهی فناوری را در آستانهی قرن
جدید در پیام خود بهکار گیرد. این روندِ انقلابی چیزی نبود جز اینترنت. ازسوی
دیگر، نیل گِرشِنفِلد، استاد دانشگاه MIT، در همین سال، کتابی
با عنوان «وقتی اشیاء شروع به اندیشیدن میکنند» منتشر کرد. گرشنفلد هرچند در
کتاب خود، عبارت دقیق «اینترنت اشیاء» را بهکار نبرد؛ تصویری روشن از مسیر آیندهی IoT ارائه کرد.
اینترنت اشیاء از همگرایی فناوریهای بیسیم، سیستمهای
میکروالکترومکانیکی (MEMS)، میکروسرویسها و
اینترنت تکامل یافته است. این همگرایی به ازمیانرفتن شکاف میان فناوری عملیاتی
(OT) و فناوری اطلاعات (IT) کمک کرده و امکان تحلیل
دادههای بدون ساختار را که توسط ماشین تولید شدهاند، برای دستیابی به بینش (Insight)مطلوب جهت بهبود و پیشرفتِ وضع موجود
فراهم آورده است.
اشتون نخستین کسی بود که عبارت اینترنت اشیاء را بیان کرد؛ اما ایدهی
دستگاههای متصل از دههی 1970، تحت عناوین«اینترنتِ جاسازیشده» (Embedded Internet) و رایانش فراگیر (Pervasive Computing) مطرح بوده است.
بستر شکلگیری اینترنت اشیاء
نخستین شيء یا وسیلهی اینترنتی، یک دستگاه نوشابهساز در دانشگاه
کارنگی ملون ایالات متحده در اوایل دههی 1980 بود. در آن زمان، برنامهنویسان با
استفاده از وب، میتوانستند وضعیت دستگاه را از دور بررسی کنند و عملکرد آن را زیر
نظر بگیرند.
اینترنت اشیاء یا IoT از ارتباطات
ماشین-به-ماشین (M2M)، یعنی ماشینهایی که از
طریق یک شبکه و بدون تعامل انسانی به یکدیگر متصل هستند، تکامل یافته است. M2M به اتصال یک دستگاه به فضای ابر،
مدیریت آن و گردآوری داده اشاره دارد.
اینترنت اشیاء با ارتقای ارتباطاتِ ماشین-به-ماشین به سطحی بالاتر، یک
شبکهی حسگر متشکل از میلیاردها دستگاه هوشمند فراهم آورد. این شبکه افراد، سیستمها
و برنامههای کاربردی را برای جمعآوری و اشتراکگذاری دادهها به هم متصل میکند.
به بیان دیگر، M2M بهعنوان بنیان و
بستر این فرایند، ارتباطی را فراهم میکند که ضامن پیادهسازی اینترنت اشیاء است.
اینترنت اشیاء، همچنین گسترش طبیعی اسکادا (سامانهی
سرپرستی و گردآوری داده یا SCADA) است؛ اسکادا، دستهای از
برنامههای کاربردی نرمافزاری برای کنترل فرایند است که برای گردآوری دادهها در
زمان واقعی از مکانهای راه دور بهمنظور کنترل تجهیزات و شرایط بهکار میرود.
سیستمهای اسکادا شامل قطعات سختافزاری و نرمافزاری هستند. سختافزار، دادهها
را گردآوری کرده و آن را به رایانهای که نرمافزار اسکادا روی آن نصب شده است،
منتقل میکند. این دادهها سپس پردازش شده و در زمان مقتضی ارائه میشوند. میتوان
گفت در پی تکامل اسکادا، آخرین نسلِ سیستمهای اسکادا بهتدریج به نخستین نسل
سیستمهای IoT تبدیل شدهاند و
بستری برای رشد و توسعهی این سیستمها فراهم کردهاند.
با این حال باید گفت، مفهوم اکوسیستم IoT تا اواسط
سال 2010، تحقق نیافت. در این سال بود که دولت چین اعلام کرد اینترنت اشیاء را در
اولویت استراتژیک برنامهی پنجسالهی خود قرار میدهد و به مفهوم اکوسیستم
اینترنت اشیاء صورت عینی و واقعی میبخشد.

اینترنت
اشیا چگونه تعامل با دنیای فیزیکی را تغییر خواهد داد؟
اینترنت اشیا (IoT) به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می شود – IoT روش
تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد
داد. در اینجا بیشتر به روند پیشروی و رشد IoT در دنیا پرداخته ایم با ما همراه باشید.
بیش از دو سال است که (BI Intelligence
(BusinessInsider از نزدیک رشد اینترنت اشیا را دنبال
کرده. به طور خاص، این سازمان تجزیه و تحلیلی بر روی این قضیه انجام داده که چگونه IoT موجودیت ها و نهادهایی از
قبیل دولت ها، کسب و کارها و مشتریان را قادر می سازد تا به دستگاه های IoT خود متصل شوند و آن ها را
کنترل کنند. این تجزیه و تحلیل در محیط هایی مانند تولید، خانه های هوشمند، حمل و
نقل و کشاورزی انجام شد.

IoT روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای
فیزیکی تغییر خواهد داد.
در یک گزارش جدید از BI این سیستم اطلاعاتی در
مورد تمام اجزاء و اکوسیستم IoT صحبت کرده. این گزارش جدید شامل اطلاعاتی در مورد دستگاه
ها، تحلیلگرها، شبکه ها و امنیت IoT می باشد. در این گزارش همچنین یک تخمین و پیش بینی از
بازار رو به رشد اینترنت اشیا ارائه شده که شامل رشد استفاده از دستگاه های IoT، میزان
سرمایه گذاری و میزان بازگشت سرمایه در این اکوسیستم می باشد.
در اینجا برخی از نکات کلیدی این
گزارش آمده است:
·
پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۰ در کل ۳۴
میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند.
·
نزدیک به ۶
تریلیون دلار برای اینترنت اشیا تا ۵
سال آینده خرج خواهد شد.
·
تجارت جزء اصلی اینترنت اشیا قرار خواهد گرفت؛ کسب
و کارها می توانند روند کار خود را بهبود دهند با: ۱) کاهش هزینه های عملیات. ۲) افزایش بهرهوری. ۳) گسترش بازار و محصولات جدید.
·
دولت ها برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی
شهروندانشان بر روی افزایش بهرهوری تمرکز خواهند کرد.
·
مصرف کنندگان به عنوان استفاده کنندگان IoT در
کنار کسب و کارها و دولت ها عمل خواهند کرد.
امنیت اینترنت اشیا
یکی از اصلیترین مواردی که همواره در مورد اینترنت اشیا
مطرح میشود، بحث امنیت آن است. از آنجایی که در این فناوری، دستگاههای زیادی از
طریق اینترنت بههم متصل میشوند، هکشدن آنها میتواند ضررهای جبرانناپذیری را
نظیر لو رفتن اطلاعات حساس شخصی و اقتصادی، بههمراه داشته باشد.
همواره دو دلیل برای راحتیِ هکشدن دستگاههای مبتنی بر
اینترنت اشیا مطرح مطرح میشود: مورد اول این است که دستگاههای یادشده از طریق
اینترنت بههم متصل شدهاند و اینترنت هم در حالت کلی در معرض خطرِ هک قرار دارد.
مورد دوم این است که بسیاری از دستگاههای مبتنی بر این فناوری، توسط شرکتهای بعضا
کوچک ساخته شدهاند و این شرکتها، منابع و زمان کافی را برای قرار دادن ساختارهای
امنیتی قدرتمند در دستگاههایشان نداشتهاند.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

